#TIPS OG TRICKS

9 TIPS TIL BEDRE VELVÆRE: SÅDAN FÅR DU EN HVERDAG MED MERE OVERSKUD


Kroppen er dit evige hylster. Og den bedste investering, du kan gøre i livet, er at passe på den. Det handler selvfølgelig om at trække stikket og være til stede i sine omgivelser, men det handler også om, at undlade at tænde lyset, når du tisser om natten og om at trække vejret. Rigtigt.

PAS PÅ KONTORRYGGEN


De fleste af os sidder alt for meget foran en skærm, bøjer nakken for at kigge på telefonen eller sidder i bilen på vej til arbejde. Det betyder også, at flere døjer med smerter i nakke og ryg, vil de hurtig forringe din dagligdag. FIT LIVINGs personlige træner Sidsel Godsk og Danæg vil i fire uger præsentere dig for effektive workouts. I vores træningsvideo præsenterer vi dig bl.a. for en række styrkeøvelser, så du kan undgå kontorskaderne.

TRÆK VEJRET... RIGTIGT


Du trækker vejret døgnet rundt, men har du tænkt over at trække vejret rigtigt? En gennemsnitlig åndedrætsfrekvens er mellem 12 og 20 fulde åndedrag (ind og ud) i minuttet, men du skal faktisk ned på 10, som er optimalt. Øv dig i et roligere åndedrat, læg dine hænder på maven, og mærk maven trække sig ind og ud på dine åndedrag.

DIGITALT DETOX


Vi er blevet digitale storforbrugere, der konstant er online. Det gælder jagten på Facebook-likes, den bedste fotodeling på Instagram og tjekning af mails og nyheder. Mon ikke du trænger til en digital detox? Giv dig selv en mental pause, hvor du er 100 procent offline og til stede dér, hvor du befinder dig. Al digitalt afbræk gavner, om det så er et par timer om dagen eller en hel weekend.


Anskaf dig desuden et vækkeur, og få telefon og computer ud af soveværelset.

GÅ LANGE TURE


I stedet for at putte dig under dynen til en omgang Netflix, så kom ud i den friske natur. Læger og psykologer har i årtier ordineret lange gåture i naturen uden præcis at vide, hvorfor det virker. At gå under de grønne trækroner, lytte til havets brus og vindens sus, har en helt særlig virkning, hvis humøret er i bund, og det sidste overskud er forsvundet. Tungsindet letter, og din indre ro føles mere intakt, når du kommer ud i det fri.

SOV I MØRKE


Selvom det bliver buldrende mørkt, når du lukker øjnene i, kan lys fra gadelampen, vækkeuret osv. trænge igennem øjenlåg og sende signaler til hjernen, som producerer hormonet melatonin.


En større mængde melatonin gør din søvn overfladisk og urolig, og en forringet døgnrytme forøger risikoen for visse helbredsmæssige lidelser.


Husk derfor at rul gardinet helt ned, inden du lægger dig, og melder tissetrangen sig i løbet af natten, så undgå helst at tænde lyset på badeværelset. Skal du helgradere dig totalt mod indtrængende lys, der forstyrrer din søde søvn, så anskaf dig et par sovebriller.

BRUG TID MED FAMILIE OG VENNER


Det største overskud får du fra dine omgivelser, så vend blikket mod familie og venner i stedet for ned i en skærm. I en travl hverdag med lange arbejdsdage, er tiden med dine børn knap, så inddrag børnene i hverdagens nødvendige gøremål som madlavning.  På den måde får I ekstra tid sammen – og du får en ekstra hånd i køkkenet.

TRÆK STIKKET


Træk stikket, når du er på ferie eller har fyraften – hold fri, når du har fri. Selvom det tikker ind med mails døgnet rundt, er det vigtigt, at du opstiller et klart skil mellem arbejde og fritid, ellers risikerer du en hjerne på overarbejde, der efterhånden brænder helt sammen. Giver du hjernen en pause, undgår du lettere at løbe ind i stress, der i værste fald får dig helt ned med nakken. 

DAGLIG MEDITATION


Du behøver ikke nødvendigvis rulle yogamåtten ud og sætte dig i skrædderstilling i en time eller to for at meditere. Med simple øvelser opnår du stor effekt – og det behøver ikke tage mere end 10 minutter. I stedet for at gribe telefonen som det første, når du i løbet af dagen har et break, så læg dig hellere på ryggen og slap helt af. På den måde kan din puls, dine hjernebølger, dit blodtryk og dit nervesystem få ro.

LAV LISTER OG KRYDS AF 


Roder det på øverste etage, og er det ikke til at finde rundt i de mange ting, du skal nå i løbet af ugen? Lav en liste over dine gøremål i prioriteret rækkefølge, der vil helt sikkert dukke ting op, du kan skippe, og dit overblik bliver bedre. Og så er det bare fedt at sætte flueben ved de ting, du har klaret. 

De fleste hjemmesider bruger cookies - og det gør vores også. De fortæller os, hvordan hjemmesiden bliver brugt, så vi kan give dig den bedste oplevelse, når du besøger vores hjemmeside. Du kan læse mere om cookies og hvilke vi bruger her. Du accepterer vores cookies, når du klikker OK.