#TIPS OG TRICKS

10 råd: Sådan øger du din daglige forbrænding – uden at tænke over det 


Selvom der er fuldt drøn på i ugens løb, kan du nemt indføre smutveje til en sundere hverdag – helt uden du tænker over det. Med disse tips og tricks bliver din hverdag på arbejdet og cafedaten med veninden meget sundere – øg endda forbrændingen under din nattesøvn.

TRÆNING I 10 MINUTTER TÆLLER 


Har du også en travl hverdag, hvor det kan være svært at finde tid til træning? Så fortvivl ikke. FIT LIVINGs personlige træner Sidsel Godsk og Danæg udfordrer dig i løbet af fire uger  til at komme i dit livs sommerform – og det er faktisk ganske nemt. Hver uge vil du få en ny træningsvideo, og i denne uge giver vi dig en workout, du kan lave på bare 10 minutter.


Du behøver ikke noget udstyr, så du kan lave øvelserne derhjemme, mens aftenmaden alligevel er i ovnen. Husk, at den bedste træning er den du får gjort, og det er meget bedre at træne 10 minutter end at springe træningen over.

AKTIV KONTORMUS


Når koffeintørsten melder sig på arbejdet, så tag en omvej til kaffemaskinen. Efter mange timers stilsiddende arbejde er det godt at få bevæget bentøjet og få skridttælleren i gang. Nu vi er ved kontorsnakken, så husk at hæv dit hæve-sænke-bord, og arbejd stående flere gange dagligt. Forskere fra University of Chester har vist, at du øger din forbrænding med omkring 84 kalorier, når du står op to timer dagligt.

OP PÅ JERNHESTEN


Drop bilen eller bussen til arbejde. Er du træt af at møde klatøjet ind på kontoret, var det måske en idé at cykle. Når du træder pedalerne i bund og får frisk vind i ansigtet, forsvinder de trætte øjne, og du får tilmed et ekstra energiboost til resten af dagen. Du behøver ikke engang halse afsted på cyklen, for du forbrænder omkring 300 kalorier i timen i roligt tempo.

RUL TRÆNINGSMÅTTEN UD PÅ STUEGULVET


Tryk play, og gør det til en fast rutine med et quickt træningsprogram, som du nemt og hurtigt kan lave hjemme på stuegulvet. FIT LIVING har i samarbejde med Danæg skruet en 4 ugers bootcamp sammen. #FITSOMMERCAMP gør det let for dig at få presset træning ind i en travl hverdag. I denne uges træningsvideo præsenterer vi dig for en stribe øvelser, du kan lave hjemme på stuegulvet – lige når det passer dig.


Allerbedst er det dog, hvis du gør det til en vane at løbe programmet igennem morgen eller aften. Det mindsker dine overvejelser om, hvorvidt du skal gøre det eller ej og bliver i stedet ren rutine.

TAG KAFFEN MED PÅ GÅTUREN


Vi elsker dem, og vi prioriterer dem højt - kaffeaftaler med veninderne. Men inden I planter jer ved et af cafebordene, så bed om at få kaffen to go. Især her i sommerhalvåret, er det oplagt at sludre med veninden, mens I nyder den friske luft og samtidig får nogle kilometer i benene, din forbrænding stiger tilmed, når du går – helt uden du tænker over det.

TAG TRAPPERNE


Du har nok hørt det før, men det er værd at gentage. Tag trapperne! Inden du stiller dig op på rulletrapperne eller vader ind elevatoren, skulle du måske overveje at tage trappen. Tager du trapperne to gange på alle ugens hverdage, svarer det faktisk til en svømmetur på 20 minutter, skriver politiken.dk. Bor du på tredje, er der god mulighed for, du tager turen på opgangstrapperne mere end to gange dagligt.

FEDTFATTIG TILBEDREDNING 


Du går aldrig galt i byen, når du putter æg i indkøbskurven. Æg er en supergod kilde til proteiner, jern og D-vitamin, og vil du øge dit indtag af de gode omega-3 fedtsyrer, så køb de nye Fitnessæg fra Danæg Og en lille nice to know er, at skifter du dit spejlæg ud med et blødkogt, undgår du kalorierne fra stegefedt som smør eller olie.

FÅ DIN NATTESØVN


At få dækket dit søvnbehov er vigtigere, end du tror. Du forbinder måske ikke lige dine ture i drømmeland med en bedre forbrænding, men der er en klar forbindelse. Søvnunderskud forstyrrer nemlig en række hormoner, blandt andet bliver mængden af stresshormonet kortisol, der regulerer din appetit. Underskud af søvn er med andre ord lig med overskud af appetit, skriver videnskab.dk.


Sørg derfor for at få nok timer på øjet. Og vil du øge din kalorieforbrænding yderligere, mens du sover, er tricket at sove i et koldt rum – eller nøgen. Når du fryser bruger kroppen nemlig mere energi.

DEN SUNDE SNACK


Det er sidst på eftermiddagen, blodsukkeret daler og din craving-trang stiger. Prøv at undgå slik og kage, og få i stedet dit quick fix fra et sundere alternativ, nemlig en lille håndfuld nødder, grøntsagsstænger eller et stykke frugt. Et godt tip er at holde dine mellemmåltider på 100-200 kalorier, hvis ikke indtaget skal medvirke til et tungere udsving på badevægten. Det kan for eksempel være 25 g mandler eller 12 abrikoser.

Bær din indkøbskurv


Er du ikke ude at købe ind til hele den pukkelryggede, så læg varerne i indkøbskurven, og bær den i stedet for at trille den afsted efter dig. Det lyder måske ikke af meget, men løfter du rundt på en fyldt kurv tilfører du lidt ekstra styrketræning og en højere forbrænding ind i din hverdag.

De fleste hjemmesider bruger cookies - og det gør vores også. De fortæller os, hvordan hjemmesiden bliver brugt, så vi kan give dig den bedste oplevelse, når du besøger vores hjemmeside. Du kan læse mere om cookies og hvilke vi bruger her. Du accepterer vores cookies, når du klikker OK.